Vaikuttaako siltä, että digitaalinen markkinointi ei olekaan tehokasta? Olisiko syytä tutkia, mistä tämä johtuu? Minna Komulainen listasi Menesty digimarkkinoinnilla- kirjaan viisi yleisintä virhettä, joita digitaalisen markkinoinnin kanssa useimmiten käy. Kun vältät nämä, on suunta jälleen ylös ja eteenpäin.
Virhe 1: Et ole läsnä somessa – noin 70 % pk- yrityksistä ei ole ottanut somea tavoitteellisesti hyötykäyttöönsä (ja nyt eletään kuitenkin jo vuotta 2019). Syynä on usein se, että aika, resurssit tai osaamisen puute on esteenä. Aloita kuitenkin ensin vain yhden some-kanavan kanssa ja kokeile, millainen postaustyyli/aikataulu sopii parhaiten. Kunnollisen markkinointisuunnitelman avulla homma lähtee lopulta käyntiin.
Virhe 2: Tämä on pahin virhe, minkä ihminen voi tehdä. Keskityt yhdensuuntaiseen viestintään ja unohdat vuorovaikutuksen – some on nimenomaan vuorovaikutuksen avulla toimiva kanava. Hyödynnä käyttäjien luomaa sisältöä (eli jaa, kommentoi jne.)
Virhe 3: Panostat vain uusien asiakkaiden hankintaan – jos ajattelutapasi on tällainen, pistä peli hetkeksi seis! Muista tämä: uusasiakashankinta tulee yritykselle kalliiksi! Kannattaa panostaa jälleenmyynnin kasvattamiseen. Uuden asiakkaan saamisen todennäköisyys on vain 5-20 %. Panosta molempiin asiakasryhmiin, niin teet takuulla tulosta.
Virhe 4: Et kohdenna mainostasi oikein – kohdenna mainoksesi oikealle kohderyhmälle. Voit määritellä demografiset tekijät (eli iän, sukupuolen ja alueen) sivustolla kävijöistä, kiitos monipuolisen datan. Houkuttaako maksettu mainonta? Stop, älä maksa turhaan maksetusta mainonnasta, joka ei välttämättä tavoitakaan kohderyhmääsi.
Virhe 5: Et seuraa ja hyödynnä dataa – saat digikanavistasi paljon tietoa kävijöistä, joten on todella harmi, jos et tätä kallisarvoista dataa hyödynnä. Analysoi, mikä toimii ja mikä sen sijaan ei toimi. Hio mainontasi kuntoon (toistoja, toistoja, toistoja), menestyt varmasti paremmin! Muista myös säännöllisyys. (Esim. Kuuden tunnin sometyö viikossa tuo 66 % enemmän liidejä ja parantaa 61% verran hakukonelistausten sijoitusta).
Lähde: palvelulubisnestä